Culligan International och Waterlogic Group Holdings slutför fusionen.

november 2, 2022
blog-hero-culligan-waterlogic

Det sammanslagna företaget levererar rent och hållbart dricksvatten till mer än 100 miljoner konsumenter och sparar världen mer än 40 miljarder plastflaskor varje år.

ROSEMONT, IL, USA och MAIDENHEAD, UK

Culligan International (”Culligan”), det innovativa varumärket inom konsumentcentrerade, hållbara vattenlösningar och tjänster, och Waterlogic Group Holdings (”Waterlogic”), en global designer, tillverkare, distributör och tjänsteleverantör av automater för renat dricksvatten, tillkännagav idag slutförandet av den transaktion genom vilken de går samman och skapar en ledare inom rena och hållbara dricksvattenlösningar och tjänster. Det sammanslagna företaget har sitt huvudkontor i Rosemont, Illinois, och kommer att drivas under namnet Culligan.

Med över 11 000 anställda med direkt verksamhet i 30 länder genererar Culligan kombinerade årliga intäkter på cirka 2,4 miljarder dollar och är väl positionerat för att växa på den snabbväxande globala konsumentvattenmarknaden på 35 miljarder dollar. Fusionen breddar företagets produktsortiment och ökar dess globala räckvidd, inklusive ett omfattande återförsäljarnät i över 70 länder.

Den ger också ökad omfattning och expertis för att driva innovation i utvecklingen av nya lösningar för filtrering, rening och behandling av hushållsvatten och kommersiellt vatten, och utvidga dessa till både befintliga och nya marknader. Samtidigt stärks distributionskanalerna i Nord- och Sydamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien-Stillahavsområdet.

Kraftfullt kombinerat team som ett Culligan

”Våra två organisationer utgör ett kraftfullt kombinerat team som ett Culligan, med gemensamma värderingar och engagemang för ett tydligt syfte att förändra människors liv och förbättra miljön”, säger Scott Clawson, VD och koncernchef för Culligan International. ”Culligan är en ledande global leverantör av vattenlösningar och tjänster för konsumenter, med ett uppdrag att leverera rent, säkert och mjukt vatten för att förbättra konsumenternas hälsa och välbefinnande och minska användningen av engångsplast. Med över 100 miljoner användare globalt sparar våra lösningar mer än 40 miljarder plastflaskor varje år.”

”Vår djupa, gemensamma övertygelse om att vi har förmågan och ansvaret att bidra positivt till jorden styr våra beslut och är inbyggd i vår verksamhet”, säger Jeremy Ben-David, grundare och tidigare VD för Waterlogic, som nu är VD för regionen Europa, Mellanöstern och Afrika på Culligan, och medlem i ledningsgruppen för Culligan Global. ”Vi tar FN:s mål för hållbar utveckling på allvar, och idag är vi enade om att skapa ännu större positiv inverkan i allt vi gör.”

Det sammanslagna företaget ägs främst av fonder som är anslutna till BDT Capital Partners, LLC (”BDT”) och av företagets medinvesterare. Under 2021 förvärvade fonder som förvaltas av BDT – ett dotterbolag till BDT & Company, LLC, en handelsbank som samarbetar med familje- och entreprenörsledda företag för att uppnå deras strategiska och finansiella mål – Culligan tillsammans med en grupp strategiska familjeägda företag och investerare från sitt globala nätverk.

Waterlogic förvärvades i januari 2015 av fonder förvaltade av Castik Capital, en europeisk private equity-investerare, som tillsammans med tidigare medlemmar av Waterlogics ledningsgrupp och andra aktieägare har en betydande minoritetsposition i Culligan. Villkoren för transaktionen offentliggjordes inte.

Om Culligan International

Culligan International grundades 1936 och har sitt huvudkontor i Rosemont, Illinois, och gör en verklig skillnad i människors liv genom att leverera rent, säkert och välsmakande vatten till mer än 100 miljoner konsumenter över hela världen. Med över 11 000 anställda i 30 länder genererar vi kombinerade årliga intäkter på cirka 2,4 miljarder dollar och är väl positionerade för att växa på den globala konsumentvattenmarknaden på 35 miljarder dollar.

Culligan är ett av världens mest kända och pålitliga namn inom vatten, ett rykte som byggts upp genom ett 85-årigt arv av förtroende, innovation, service och kvalitet. Varumärket Culligan omfattar en familj av ikoniska varumärken och innovativa tekniker som inkluderar Quench, Blupura, Zip Water, Purezza Premium Water och Firewall® UV-C-rening.

Genom fusionen med Waterlogic utökar vi mångfalden av produkter som vi erbjuder samtidigt som vi ökar vår globala närvaro. Detta inkluderar att utnyttja ett omfattande nätverk av distributörer i över 70 länder. Vi kan nu leverera ett brett utbud av lösningar för hushåll, kommersiella företag och återförsäljare till nya marknader och distributionskanaler i Amerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien och Stillahavsområdet.

Som ett företag med ett syfte är vi fast beslutna att minska vår miljöpåverkan genom hela vår värdekedja. Våra hållbara lösningar för filtrering, rening och behandling av vatten bidrar till att minska användningen av plastflaskor. Varje år sparar vi mer än 40 miljarder plastflaskor genom våra initiativ.

För mer information, besök. www.corporate.culligan.com

Mediekontakt:

Andrew Spinelli / Alice Gibb

Brunswick Group

T: +1 312 468 7431 / +44 (0) 7823 527 134 E: CulliganWaterlogic@brunswickgroup.com

Investor relations kontakt:

Andy Kellogg

T: +1-847-430-1360 E: andy.kellogg@culligan.com

Relaterade artiklar